حدود 350 موضوع درخور تحقیق برای دانشجویان الهیات گرایش علوم قرآن و حدیث
گزارش اولین نشست معرفی بایسته های پژوهش در علوم قرآن و حدیث
این نشست به تاریخ 13/12/80 با حضور آقایان دکتر محمد کاظم شاکر، دکتر محمد تقی دیاری، دکتر علی احمد ناصح و آقای محمد علی تجری برگزار شد و گزیده و چکیده سخنان ایشان به شرح ذیل است:
دکتر ناصح: دانشجویان در زمینه موضوعاتی میتوانند به طور شایسته به تحقیق بپردازند که به آنها علاقهمند باشند؛ مع الوصف من چند تا موضوع درخور تحقیق را در دو حوزه میانرشتهای و درونرشتهای به اجمال معرفی میکنم: هر چند در حوزه تحقیقات میانرشتهای و تطبیقی و مقایسهای تاکنون بسیاری از موضوعات مورد تحقیق قرار گرفته است؛ اما همچنان بسیاری از موضوعات دیگر درخور پژوهش وجود دارد؛ مثل: اعلام نساء در قرآن و عهدین، اعلام صحابه در شیعه و اهل سنت، رجعت در شیعه و اهل سنت. در حوزه تحقیقات درون رشتهای این موضوعات درخور تحقیق به نظر میرسد: تحقیق در انواع مخاطبان قرآن نظیر مؤمنان و مشرکان، علم و عالمان، حقوق اقلیتها.
استاد تجری: برخی از موضوعاتی که درخور تحقیق به نظر میرسد، به این قرار است:
زبان سمبلیک و نمادین و تمثیل در قرآن: در قرآن، آیاتی به چشم میخورد که از دیرباز بعضی از مفسران و محققان آنها را به زبان عرفی و بشری ندانسته، سمبلیک و نمادین خواندهاند؛ مانند آیه الست، آیات مربوط به گفتگوی خداوند و فرشتگان در زمینه خلقت انسان، آیات مربوط به گفتگوی حضرت سلیمان با مورچگان. ریز موضوعاتی که در این زمینه درخور ذکراست، عبارتاند از: تعریف زبان سمبلیک، اصول و مبانی زبان سمبلیک، مشخصات و ممیزات زبان سمبلیک، آیات سمبلیک قرآن.
تفسیر باطنی قرآن: ریز موضوعات آن از این قبیل است: عالمان به تفسیر باطنی، ضوابط تفسیر باطنی.
تحقیق درباره تفسیر یکی از مفسران: ریز موضوعاتی را که در خصوص هر یک از تفاسیر میتوان صورت داد، از این قرار است: معرفی منابع و مآخذ تفسیر، روش تفسیری مفسر، علوم قرآن نزد مفسر، مقایسه تفسیر با تفاسیر دیگر. برخی از تفسیرهای درخور تحقیق عبارت اند از: تفسیر سیدمصطفی خمینی، تفسیر مجتهده امین، تفسیر من هدی القرآن.
تحقیق در آیه »الرّجال قوّامون علی النساء« از جمله موضوعات درخور ذکر به شمار میرود.
دکتر دیاری: در طریق انجام تحقیقی بایسته موانع چندی به چشم میخورد که برخی از مهمترین آنها تمایل به سهلالوصول و زودرس بودن تحقیق و مشغلههای غیردرسی است؛ بر این اساس از دانشجویان کارشناسی ارشد انتظار نمیرود که لزوماً اجتهاد کنند؛ از این رو جمعآوری اقوال و احیاناً اظهارنظر درباره آنها نیز میتواند مطلوب باشد. برخی از حوزههای تحقیق از این قبیل است: احیای آثار و تحقیقات محققان و صاحبنظران و اندیشمندان پیشین، نقد آثار محققان گذشته، مقایسه و تطبیق آثار دانشمندان با یکدیگر، ترجمه و تحقیق آثار علما از جمله خاورشناسان همراه با مقدمه و پاسخ به شبهات، پژوهشهای تطبیقی و مقایسهای و بینرشتهای، تحقیقات کاربردی، تحقیقات گروهی. البته چندان معنای تحقیق کاربردی روشن نیست. به درستی معلوم نیست که آیا مثلاً پاسخ به شبهه کاربردی است یا بنیادی و آیا در تحقیقات قرآنی و حدیثی میتوان نتایج کاربردی و ملموسی را انتظار داشت؟ بیتردید بیشتر تحقیقات در این رشته بنیادی است و کمتر میتوان از آن نتایج ملموس و کاربردی حاصل کرد؛ معالوصف تحقیقات بنیادی میتواند نتایج عملی و کاربردی نیز در پی داشته باشد. برخی از تحقیقات حوزه گستردهای دارد و از عهده یک نفر برنمیآید؛ لذا اهتمام گروهی از محققان را میطلبد. اقبال به این تحقیقات شایسته به نظر میرسد. تحقیق در سیره عملی معصومین(ع) از آن جمله است. باید خاطرنشان ساخت که متأسفانه در حوزه حدیث چندان تحقیق نمیشود؛ حال آن که اهتمام به تحقیق در این حوزه نیز شایسته به نظر میرسد؛ نظیر نقد کتب حدیثی اهل سنت و شیعه، مقایسه بین کتب شیعه و اهل سنت، تاریخ از دیدگاه روایات و از نظر روایات.
اعجاز صوتی قرآن یا آهنگپذیری قرآن از دیگر موضوعات در خور پژوهش به نظر میرسد.
دکتر شاکر: من معتقدم موضوعاتی را که دانشجویان میخواهند انتخاب کنند، باید با استادان در میان بگذارند؛ به علاوه آنها را بررسی کنند که آیا قبلاً مورد تحقیق قرار گرفته است یا نه و آنگاه تواناییهای خود را بسنجند که آیا میتوانند به شایستگی از عهده انجام آن برآیند یا نه؟ باید توجه داشته باشیم که لزوماً نباید دانشجو موضوعی را برگزیند که نتایج علمی جدیدی داشته باشد. آنچه مهم است این است که یک موضوع قبلاً تحقیق نشده باشد؛ بر این اساس گردآوری اطلاعاتی که میتواند برای اهل تحقیق سودمند باشد، میتواند مورد توجه قرار بگیرد؛ مثل معرفی پایگاههای اینترنتی در حوزه قرآن در سراسر جهان یا شناسایی پایاننامههایی که در کشورهای عربی نوشته شدهاست. کارهای تحقیقی بین ادیانی بسیار مفید است، اما بدون زمینه مطالعاتی در دیگر ادیان دشوار است. دانشجویی که هرگز در زمینه عهدین واحدی نگذرانده است، دشوار بتواند به تحقیق تطبیقی درباره آن بپردازد.
گزارش دومین نشست معرفی بایستههای پژوهش در علوم قرآن و حدیث
در این نشست که به تاریخ 12/12/81 با شرکت چهار تن از استادان گروه به نامهای دکتر غلامحسین اعرابی، دکتر فتحیه فتاحیزاده، دکتر سید رضا مؤدب و دکتر جعفر نکونام برگزار شد، این مطالب مطرح گردید:
دکتر اعرابی: بهتر است بایستههای تحقیق را خود دانشجو با تلاش پیگیر به دست آورد و البته راهنمایی و پیشنهادهای استادان هم میتواند مفید واقع شود. به نظر میرسد راهکاری که موجب دستیابی دانشجو به بایستههای تحقیق میشود، از این قرار است که هر روز چند آیه را از آغاز تلاوت کرده، ابتدا در مفردات و سپس در جملات آیات تدبر کند؛ سپس برای اطمینان یافتن از صحت دریافتها و برداشتهای خود به یک ترجمه معتبر و یک تفسیر مراجعه کند؛ آنگاه موضوعات قابل تحقیق و بررسی را یادداشت نماید. به تدریج به انبوهی با موضوعات و مسایلی مواجه خواهد شد که احساس میکند، به تحقیق جدید نیاز دارد. از این رهگذر دانشجو میتواند به دستآوردهای جدیدی دست یاید. مع الوصف این موضوعات درخور تحقیق به نظر میرسد:
در حوزه بررسی تطبیقی میان قرآن و عهدین: 1. صفات خدا، 2. اعلام، 3. ارزشهای اخلاقی، 4. حکومت، 5. زن، 6. حقوق اجتماعی، 7. معاد(بهشت، دوزخ و برزخ)، و در حوزه بررسی تطبیقی میان قرآن و کلام: 1. صفات خدا( از جمله تجسیم و تشبیه)، 2. عصمت، 3. فضایل اهل بیت(ع)، 4. حکومت اسلامی، و در حوزه درونرشتهای: 1. لوح محفوظ، 2. نعمتهای بهشتی، 3. عذابهای دوزخی، 4. نقش راهبردی تمثیل در فهم حقیقت وحی، 5. بررسی موارد تمثّل ملائکه در قرآن، 6. ویژگی فرهنگ جاهلی از دیدگاه قرآن.
دکتر فتاحیزاده: پژوهش به ویژه برای خواهران دشواریهای فراوانی دارد؛ لذا توجه به رفع این دشواریها لازم است. به نظر میرسد، به منظور آن که بتوانیم قرآن را برای جامعه امروز کارآمد سازیم و آن را به متن زندگی ببریم و برای حل مشکلات اجتماعی به کار بگیریم، باید به تحقیقات کاربردی توجه شایانی کنیم. وزرات علوم و تحقیقات و فناوری نیز به این گونه تحقیقات توجه فراوانی دارد.
دکتر مؤدب: پژوهش باید بسیار مهم تلقی گردد و مورد اهتمام فراوان قرار گیرد؛ لذا باید سئوالات و موضوعات درخور تحقیق جستجو شود و از رویآوری به موضوعات بیارزش به منظور رفع تکلیف و گذراندن واحد پایاننامه پرهیز گردد.
موضوعاتی که مهم به نظر میرسد، به این ترتیب است: در حوزه تفسیر و مفسران: 1. روایات تفسیری امام صادق(ع) در جزءهای باقیمانده، 2. تفسیر تابعان در مورد افراد باقیمانده، و در حوزه حدیث: 1. فقه الحدیث در مراة العقول یا بحار الانوار، 2. معناشناسی واژگان حدیثی، و در حوزه شبهات روز: 1. اعجاز و...
دکتر نکونام: فلسفه این نشست ایجاد آمادگی برای دانشجویان جهت انتخاب موضوعات پایاننامههای خود با توجه به الزامی بودن اهتمام به آن برابر آییننامه کارشناسی ارشد در فاصله ترم دوم و قبل شروع ترم سوم است. شایان ذکر است که هرچند سعی میشود، موضوعاتی که در این نشست عرضه میشود، جدید و تحقیق نشده باشد، ولی الزاماً چنین نیست؛ از این رو باید دانشجویان موضوعات عرضه شده را خود مورد بررسی و جستجو قرار دهند و نو بودن آنها را خود احراز کنند.
موضوعاتی که در خور تحقیق به نظر میرسد، به این شرح است:
در حوزه مسئلهپژوهی(پاسخ به سئوالات مشخص پاسخ نیافته یا پاسخ منقحنیافته): 1. شیوههای مفهومگیری از آیات قرآن(راههای کشف لوازم، نمونههای معنای لازم بین به معنای اخص، نمونههای بین به معنای اعم و نمونههای غیر بین)، 2. تناسب موقعیتی آیات)عدم انحصار تناسب به تناسب سیاقی، تفسیر آیات ناهماهنگ با سیاق مانند آیات اقرا، اکمال دین، تبلیغ و تطهیر با توجه به تناسب موقعیتی قرآن، دلایل و شواهد بر وجود تناسب موقعیتی در آیات)، 3. نقد نظریه اعجاز علمی( نقد این تلقی که در قرآن آیاتی وجود دارد که مردم عصر نزول به درستی آنها را نمیفهمیدند و بشر بر اثر پیشرفت دانش توانسته است، به معنای درست آنها پی ببرد: بیان لوازم باطل این نظریه، آیات علمی ادعایی و تفسیر صحیح آنها)، 5. توقیف و اجتهاد در قرآن(میزان الهی و بشری بودن قرآن در ابعاد رسم الخط، زبان قرآن، اسامی سورهها، اختلاف قرائات، ترتیب آیات و سور)، 6. نقد نظریه عدم ترادف در قرآن( نقد این نظر که هیچ لفظی در قرآن در معنای لفظی دیگر به کار نرفته است)، 7. نقد نظریه نسخ در قرآن( این نظر که در عصر نزول، آیات قرآن حسب مصالح و مقتضیات تغییر میکرده است؛ اما پس از آن این باب بسته شده است).
در حوزه موضوع پژوهی(گردآوری متون پراکنده درباره یک موضوع و تحلیل و جمعبندی آنها): 1. روایات تفسیری غلات، 2. شواهد روایی و قرآنی متون عرفانی (نظیر فصوص الحکم و فتوحات مکیه)، 3. نواصب و جعلیات آنان، 4. روایات صعب مستصعب، 5. بررسی قصص قرآن در بستر نزول قرآن)به ترتیب نزول)، 6. مشرکان مکه در بستر نزول قرآن، 7. یهودیان مدینه در بستر نزول قرآن، 8. منافقان عهد رسول خدا(ص) در بستر نزول قرآن، 9. دیدگاههای آیت اللَّه جوادی در علوم قرآن، 10. دیدگاههای آیت اللَّه مصباح در علوم قرآن، 11. دیدگاههای دکتر سروش در علوم قرآن، 12. علوم قرآن در تفسیر الفرقان، 13. فقه الحدیث در وافی فیض، 14. فقه الحدیث در بحار الانوار، 15. غریب القرآن در تاج العروس، 16. غریب القرآن در قاموس المحیط، 17. خوارق عادات در قرآن، 18. اسباب ورود روایات، 19. تأثیرات قرآن بر علوم اسلامی، 20. جلوههای فرهنگی عصر نزول در آیات قرآن، 21. تلمیحات شاعران پارسی به آیات و روایات در حوزه ارتباط با خدا، 22. تفسیر محمد بن مروان سدی، 23. تفسیر عطاء بن ابی رباح.
در حوزه متن پژوهیترجمه و نقد مدخلهای مبسوط دائرة المعارف قرآنی چاپ لیدن: 1. اخلاق و قرآن، 2. قرآن در زندگی روزمره، 3. تفسیر قرآن در صدر اسلام، 3. تقسیر قرآن در عصر حاضر، 4. واژگان دخیل، 5. خوردنی و نوشیدنی، 6. شکل و ساختار قرآن، 7. جغرافیا، 8. خدا و صفاتش، 9. نحو و قرآن، 10. حدیث و قرآن، 11. تاریخ و قرآن، 12. اعجاز.
در حوزه تحقیق کاربردی(مشکلات و مسایل اجتماعی): 1. رسم عزاداری ائمه(ع)، 2. رسم پوشش، 3. رسم سیاحت و گردش، 4. اخلاق مطبوعاتی، 5. رسم ورزش، 6. رسم تبلیغ دین، 7. رسم دعا، 8. رسم زیارت 9. فعالیت سیاسی، 10. رسم تحزّب، 11. خرافات، 12. مدگرایی. شایان ذکر است که در این حوزه لازم است گردآوری اطلاعات برای تبیین موضوع به روش میدانی و گردآوری اطلاعات به منظور ارزیانی و ارایه راه حلها به شیوه کتابخانهای باشد.
در حوزه بررسی تطبیقی( شناسایی جهات اشتراک و افتراق دو چیز): 1. عبادت در قرآن و عهدین، 2. معجزه در قرآن و عهدین، 3. انفاق در قرآن و عهدین، 4. خدا در قرآن و عهدین، 5. اسرائیلیات در تفاسیر شیعه و سنی، 6. فضایل اهل بیت(ع) و صحابه، 7. مردم سالاری در قرآن و غرب، 8. خدا در قرآن و عهدین، 9. ذکر در قرآن و عهدین، 10. جوان در قرآن و حدیث و روانشناسی، 11. سبک قرآن و نهج البلاغه، 12. سعادت انسان از نگاه قرآن و فلسفه، 13. حجاب در قرآن و عهدین، 14. سوگند در قرآن و شعر جاهلی، 15. مبدأ و معاد در قرآن و اوستا، 16. ابلیس در قرآن و اوستا، 17. حروف مقطعه و علم الحروف، 18. دعا در قرآن و عهدین، 19. بررسی تطبیقی روایات تفسیری شیعه و سنی، 20. بررسی تطبیقی مفردات راغب و غریب القرآن سجستانی، 21. جهان در قرآن و علم، 22. بررسی تطبیقی عصمت اهل بیت(ع) و عدالت صحابه، 23. بررسی مقایسهای مباحث اجتماعی المیزان و المنار، 24. مقایسه دیدگاههاء فقه الحدیثی فیض و مجلسی، 25. جنگ و صلح در قرآن و عهدین، 26. کرامت در قرآن و عرفان، 27. زهد در قرآن و حدیث و تصوف، 28. قرآن و سکولاریسم، 29. گریه در آیات و روایات و روانشناسی، 30. معناشناسی تاریخی اسماء و صفات قرآن، 31. معناشناسی تاریخی اسماء و صفات خدا، 32. معناشناسی تاریخی الفاظ قرآن در حوزه احکام، 33. معناشناسی تاریخی الفاظ قرآن در حوزه معاد، 34. معناشناسی تاریخی الفاظ قرآن در حوزه اقتصادی، 35. معناشناسی تاریخی الفاظ قرآن در حوزه نامهای جغرافیایی، 36. معناشناسی تاریخی الفاظ قرآن در حوزه اخلاق.
گزارش سومین نشست معرفی بایستههای پژوهش در علوم قرآن و حدیث
این نشست به تاریخ 23/9/82 با حضور آقایان دکتر دیاری، دکتر شاکر، دکتر ناصح و دکتر نکونام برگزار شده و گزارش آن به شرحی است که میآید. منتها لازم به نظر میرسد، قبل از مطالعه موضوعات، این نکات مورد توجه قرار گیرد:
الف. باید به خاطر داشت که هرچند سعی میشود، موضوعات پیشنهادی، جدید و تحقیق نشده باشد، ولی الزاماً چنین نیست؛ از این رو باید دانشجویان گرامی این موضوعات را خود مورد بررسی و جستجو قرار دهند و نو بودن آنها را خود احراز کنند و آن را با نشان دادن سوابق موضوع در طرح تحقیق نشان دهند.
ب. شایان ذکر است که اصل این یادداشتها به استادان مربوط تعلق دارد و در اینجا جز ویرایشی صوری دخل و تصرفی صورت نگرفته است.
ج. در این نوشتار در مجموع 260 موضوع یا محور تحقیق معرفی شده است که با شمارهای میان دو هلال(پرانتز) نمایش داده شده است.
د. محورهای اشاره شده در مطاوی این نوشتار از سوی استادان مربوط معین نشده است و لذا بسا رویکردی که ایشان در خصوص موضوعات پیشنهادی در نظر داشتهاند، با آنچه در این نوشتار است، در برخی موارد معارضت داشته باشد و البته باید دانست که برخی از این موضوعات میتواند، با رویکردهای گوناگون تحقیق شوند و از این رهگذر ذیل محورهای متفاوتی قرار بگیرند.
موضوعات پیشنهادی دکتر دیاری
نامبرده موضوعات درخور تحقیق را در دو محور متنپژوهی و موضوعپژوهی به این شرح بیان کرده است:
1. متنپژوهی
در این محور دو دسته از موضوعات - یک دسته در زمینه تصحیح و تحقیق نسخههای خطی و دسته دیگر در زمینه نقد آثار - به این شرح در خور تحقیقاند:
1.1. تصحیح و تحقیق: احیا و تصحیح نسخههای خطّی ارزشمند قرآنپژوهان و اندیشمندان برجسته شیعی؛ مانند (1) کتاب «متشابه القرآن و مختلفه» محمد بن علی بن شهرآشوب مازندرانی(م588ق). در این کتاب به گونه موضوعی آیات متشابه مرتبط با توحید، نبوّت، امامت و قیامت و دیگر موضوعات قرآن را ترتیب داده و در باره آنها به بحث و گفتگو پرداخته است. به گفته قرآنپژوه معاصر، استاد مهدوی راد، این مجموعه از آثار کمنظیر است که شایسته است اهل تحقیق بر تصحیح و احیا و نشر آن همّت بگمارند(ر.ک: مهدوی راد، محمدعلی؛ سیر نگارشهای علوم قرآن، 1379ش، ص80).
وی علاوه بر اثر یاد شده، (2) کتابی با عنوان »اسباب النزول علی مذهب آل الرّسول علیهم السلام» دارد. آقای عمادالدین محمد الرشید در کتاب «اسباب النزول و اثرها فی بیان النصوص»، این کتاب را از جمله آثار خطّی موجود در زمینه اسباب نزول قرآن معرفی کردهاست.
از جمله آثار گرانقدر، (3) کتابی است با عنوان «تواتر القرآن» اثر شیخ حرّ عاملی (ره)(م 1104ق) در باره مصونیت قرآن از تحریف و جمع و تدوین آن. نسخه خطّی این اثر در کتابخانههای تخصّصی کشور موجود است. به نظر میرسد، تحقیق و تصحیح این نسخه همراه با پاورقی و تعلیقه بر آن، از کارهای سودمند و ستودنی است(ر.ک: حجّتی، سیدمحمدباقر؛ فهرست نسخههای خطّی عربی کتابخانههای جمهوری اسلامی ایران).
2.1. نقد آثار: نقد و بررسی متون جوامع حدیثی شیعه و اهل سنّت، نیز از کارهای پسندیده و سودمند در حوزه «فقه الحدیث» است؛ در این زمینه، آثار و تألیفات گستردهای انجام پذیرفته است. استاد جعفر سبحانی، از چهرههای برجسته علمی شیعه، ضمن اشاره به برخی از این دسته تلاشها، از جمله «القول الصراح فی نقد الصّحاح» تألیف شیخ فتح اللَّه نمازی اصفهانی نامور به شیخ الشریعة (م 1339ق) و «ابوهریره» اثر سید شرف الدین عاملی (م 1377ق) و «الحدیث النبوی بین اهل النقد و الفهم» نوشته شیخ محمد غزالی و «الاخبار الدخیلة» تألیف ملا محمدتقی شوشتری (م 1415ق) و «الموضوعات فی الآثار و الاخبار» اثر هاشم معروف الحسنی، از کتابی از حافظ ابنجوزی با عنوان (4) «مشکل الصحیحین أو مشکل الصحاح» یاد میکند که نسخه خطّی آن در چهار جزء موجود است؛ وی آنگاه ابراز امیدواری میکند، محقّقی توانمند به تحقیق و نشر این کتاب ارزشمند همّت بگمارد تا به ساحت مقدّس سنّت نبوی، خدمت کند(ر.ک: الحدیث النبوی بین الروایة و الدرایة؛ مؤسسة الامام الصادق(ع)، قم، اوّل، 1419ق).
2. موضوعپژوهی
در این محور دو دسته از موضوعات - یک دسته در حوزه گردآوری و نقد و دسته دیگر در حوزه گردآوری و شرح - به این قرار درخور معرفی است:
1 .2. گردآوری و نقد: (5) نقد و بررسی آرای خاورشناسان درباره «دانش حدیث» از جمله کارهای بایسته و ارزشمند در حوزه حدیثپژوهی است. خوشبختانه در این زمینه، آثار درخوری تألیف شده است که رویکرد خاورشناسان را به علوم حدیث و پیشینه تاریخی آن و نیز اهتمام به نقد و ارزیابی سندی و محتوایی احادیث و احیای آثار گرانبهای حدیثی را نشان میدهد. علی رغم انگیزههای غیرعلمی که در پارهای از تلاشها و مطالعات آنان دیده میشود، اینگونه فعّالیّتها زمینه رشد و شکوفایی بیشتر تحقیقات در حوزه علوم دینی به ویژه بررسی و نقد متون حدیثی را فراهمتر مینماید(مهریزی، مهدی؛ «درآمدی بر مطالعات حدیثی خاورشناسان»، فصلنامه علمی - تخصّصی علوم حدیث، ش28، سال 1382ش، ص19-2). از جمله مهمترین آثاری که در نقد دیدگاههای خاورشناسان درباره جایگاه حدیث و سنّت نگارش شده، میتوان به این موارد اشاره نمود: الف. المستشرفون و مصادر التشریع الاسلامی؛ د. عجیل جاسم السنحش، الکویت، ط14041ق؛ ب. المستشرقون و السنة؛ د. سعد المرصفی، الکویت، مکتبة المنار الاسلامیة، ط14151ق؛ ج. تاریخ تدوین السنة و شبهات المستشرقون؛ د. حاکم عسیان الطیری، الکویت. جامعة الکویت، 2002م؛ د. نقد امین الخول بر مدخل «السنّة» دائرة المعارف الاسلامیة، که به نحو مستقل در سلسله کتب دائرة المعارف الاسلامیة از سوی دارالکتاب اللبنان، بیروت در 101 صفحه منتشر شده است؛ حدیثپژوهی (مجموعه مقالات)، دفتر یازدهم، مستشرقان و حدیث، مرکز تحقیقات دارالحدیث، 1380ش.
(6) تداوم و تکمیل کار بسیار خوب دانشآموختگان دورههای پیشین در باره «بررسی سندی و دلالی روایات تفسیری امام صادق علیه السلام»؛ این مطالعه و بررسی، در واقع یک نوع کارورزی و تمرین عملی برای دانشجویان دورههای تحصیلات تکمیلی است. در این نوع پژوهش، دانشپژوهان عملاً با چند دانش مرتبط با هم نظیر روشهای تفسیری، روایات تفسیری شیعه، شیوههای نقد متون تفسیری، رجال و اسانید روایات و نیز برخی از معارف و علوم قرآن سر و کار پیدا میکنند.
نقد و بررسی پیرامون دیدگاهها و آراء علامه طباطبائیبه ویژه در تفسیر المیزان: شهید مطهّری (ره) درباره اهمیت این تفسیر فرمودهاند که صد سال دیگر ارزش و جایگاه این تفسیر برای اندیشمندان بزرگ اسلامی و اهل علم مشخص خواهد شد. از این رو، جا دارد دیدگاهها و آراء ایشان بهویژه در مباحثی همچون:
(7) اسباب النزول و شیوه ایشان در سراسر المیزان مورد بررسی و نقد قرار گیرد، تا معلوم شود میزان پایبندی علّامه(ره) به روایات به خصوص در حوزه اسباب نزول قرآن تا چه حدّ است؟
(8) علاوه بر این، نقد و بررسی «اسرائیلیات» در المیزان از جمله موضوعات درخور تحقیق است.
(9) نیز نقد و بررسی اسرائیلیات در تفاسیر شیعه.
در این محور بررسی و تحقیق پیرامون (10) «پیدایی، ویژگیها و نشانههای شیعه در روایات فریقین» مهم به نظر میرسد. اهمیت آن از آن روست که خاورشناسان ریشه پیدایش شیعه و معتقدات آنان را مورد تردید قرار دادهاند.
موضوع وجوه گوناگون اعجاز قرآن به ویژه در دوران معاصر بحث (11) «اعجاز صوتی و آهنگپذیری قرآن کریم» در بین نویسندگان و محققان عرب زبان و به ویژه مصریان مطرح است. تحقیق در این باره، میتواند برای دانشپژوهان آشنا به مباحث فنّ و تخصّص قرائت، تجوید و آواشناسی قرآن سودمند باشد. از جمله آثار موجود در این باره عبارتند از: من اوجه الاعجاز فی القرآن، الاعجاز الموسیقی، التّغنی بقراءة القرآن کانت فی عصر النبوة و اجازها الرسول(ص)، موسیقیة الفواصل فی القرآن الکریم، من صور الاعجاز الصوتی فی القرآن الکریم و....
2.2. گردآوری و شرح:معرفی شخصیتهای برجسته و جامع علمی شیعه به ویژه شناسایی اندیشههای امام خمینی(ره) در ابعاد مختلف از جمله حدیث، علوم قرآن، تفسیر، رجال و اخلاق از جمله فعالیتهای بایسته است که قرآنپژوهان میباید در این زمینه سرمایهگذاری نمایند. بحمد اللَّه تلاشهای خوبی از سوی مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام (ره) انجام گرفته است؛ لکن زمینههای پژوهش در آثار به یادگارمانده امام راحل(ره) همچنان به نحو گسترده وجود دارد(برای مطالعه بیشتر ر.ک: مهریزی، مهدی؛ «بایستههای پژوهش درباره امام خمینی (ره)» اشراق، ش5، نشریه کنگره اندیشههای اخلاقی - عرفانی امام خمینی (ره)، 1382ش).
موضوعات پیشنهادی دکتر شاکر
وی نیز موضوعات بایسته تحقیق را در دو محور موضوعپژوهی به این قرار برشمرده است:
1. متنپژوهی
(13) معرفی، تحلیل و نقد تازهترین آثار منتشره در زمینه حدیث در مصر و عربستان یکی از محورهای مهم در خور تحقیق به نظر میرسد.
2. موضوعپژوهی
به نظر میرسد، موضوعات این محور در سه دسته به این شرح قرار میگیرند:
1 .2. گردآوری و نقد: در زمینه قرآنپژوهان معاصر غیر ایرانی و بررسی نظریات آنان این محورها یا موضوعات درخور ذکر است: (14) قرآنپژوهان آمریکایی و بررسی نظریات آنان؛ (15) قرآنپژوهان انگلیسی و بررسی نظریات آنان؛ (16) قرآنپژوهان کانادایی و بررسی نظریات آنان؛ (17) قرآنپژوهان فرانسوی و بررسی نظریات آنان؛ (18) قرآنپژوهان آلمانی و بررسی نظریات آنان؛ (19) قرآنپژوهان مصری و بررسی نظریات آنان؛ (20) قرآنپژوهان عربستان سعودی و بررسی نظریات آنان.
(21) شبهات مطرح شده از سوی دانشمندان جدید مسیحی بر قرآن و ردّ آنها.
(22) روششناسی نحوه استفاده خاورشناسان از حدیث.
2 .2. گردآوری و مقایسه: قرآن و هرمنوتیک؛ (24) بررسی تطبیقی تاریخ تفسیر قرآن و کتاب مقدس؛ (25) بررسی تطبیقی تفسیر سمبولیک میان تفاسیر قرآن و تفاسیر کتاب مقدس؛ (26) انجیل مسیحیان و انجیل قرآن؛ (27) مسیح قرآن و مسیح مسیحیان؛ (28) یهود در قرآن و یهود در کتاب مقدس؛ (29) بررسی ترجمههای انگلیسی قرآن کریم.
3 .2. گردآوری و شرح:در زمینه روششناسی تفاسیر قرآن این موضوعات در خور تحقیق است: (30) روششناسی تفسیر پرتوی از قرآن، اثر آیت اللَّه طالقانی؛ (31) روششناسی تفسیر نوین، اثر محمدتقی شریعتی؛ (32) روششناسی تفسیر الفرقان، اثر دکتر محمد صادقی؛ (33) روششناسی تفسیر من وحی القرآن، اثر محمدتقی مدرّسی.
(34) بررسی و تحلیل تناسب آیات و سور در تفسیر نظم الدرر
3. مسئلهپژوهی
(35) مشکلات روش تفسیر ظاهری در تفسیر داستانهای قرآن
موضوعات پیشنهادی دکتر ناصح
وی موضوعاتی را که پیشنهاد کرده است، شاید بتوان ذیل دو محور اصلی به این شرح قرار داد:
1. متنپژوهی
(36) ترجمه و نقد آثار علمای اهل سنت معاصر درباره شیعه
2. موضوعپژوهی
1 .2. گردآوری و شرح: (37) بررسی روایات تفسیری آیات احکام؛ (38) نقش اهل بیت در تفسیر قرآن؛ (39) صحابه در قرآن؛ (40) مناظرات و احتجاجات قرآنی؛ (41) بررسی سنتهای الهی در قرآن؛ (42) تأثیر متقابل اعمال از دیدگاه قرآن؛ (43) آثار وضعی و تکلیفی گناه در قرآن؛ (44) آینده جهان از دیدگاه قرآن؛ (45) خلقت انسان و تکامل او از دیدگاه قرآن؛ (46) توبه و شرایط و اقسام آن از دیدگاه قرآن؛ (47) بررسی نعمتهای بهشت در قرآن؛ (48) بررسی نقمتهای جهنم در قرآن؛ (49) عصمت انبیا در قرآن؛ (50) خطابهای قرآنی؛ (51) موانع فهم قرآن؛ (52) سعادت و شقاوت از دیدگاه قرآن؛ (53) بررسی آیات مربوط به توسل؛ (54) چهره مؤمن در آیینه قرآن؛ (55) سیاست خارجی مسلمین از دیدگاه قرآن؛ (56) وجوه مختلف اعجاز قرآن از نگاه معصومین(ع)؛ (57) آهنگ قرآن؛ (58) نمودی از اعجاز در سورههای مختلف.
2 .2. گردآوری و مقایسه: (59) بررسی آیات مربوط به امامت از دیدگاه فریقین
3 .2. گردآوری و نقد: (60) بررسی و نقد دیدگاه فرقههای صوفیه درباره قرآن؛ (61) بررسی و نقد دیدگاه فرقههای صوفیه درباره اهل بیت(ع)؛ (62) بررسی و نقد آرای فریقین درباره رجعت؛ (63) بررسی و نقد آرای فریقین درباره شفاعت؛ (64) بررسی و نقد آرای فریقین درباره توحید و صفات الهی؛ (65) بررسی و نقد آرای فریقین درباره معاد.
موضوعات پیشنهادی دکتر نکونام
موضوعات شایسته تحقیق در چهار محور کلی متنپژوهی و موضوعپژوهی و تحقیق کاربردی و مسئلهپژوهی به شرخ ذیل معرفی میشود:
1. متنپژوهیتحقیق بر روی متون یکپارچه)
اینک موضوعات در خور تحقیق در حوزه یکی از انواع متنپژوهیها یعنی ترجمه و نقد متن که عبارت از «مدخلهای مفصل دائرة المعارف قرآنی لیدن جلد دوم» است، معرفی میگردد: (66) اخلاق و قرآن؛ (67) قرآن در زندگی روزمره؛ (68) تفسیر قرآن در دوره باستان و قرون وسطی؛ (69) تفسیر قرآن و در دوره معاصر؛ (70) جنگ در قرآن؛ (71) سرنوشت در قرآن؛ (72) سوره فاتحه؛ (73) تقوا در قرآن؛ (74) خوردنیها و نوشیدنیها در قرآن؛ (75) واژگان دخیل در قرآن؛ (76) کهانت در قرآن؛ (77) ساختار قرآن؛ (78) جبر و اختیار در قرآن؛ (79) دوستی در قرآن؛ (80) جغرافی در قرآن؛ (81) باغ در قرآن؛ (82) مرد و زن در قرآن؛ (83) خدا و صفاتش در قرآن؛ (84) خیر و شر در قرآن؛ (85) نحو و قرآن؛ (86) هدایت و ضلالت در قرآن؛ (87) دوزخ در قرآن؛ (88) بدعت در قرآن؛ (89) تاریخ و قرآن؛ مهماننوازی در قرآن؛ (90) بتپرستی و بتپرستان در قرآن؛ (91) امّیّت و بیسوادی در قرآن؛ (92) عالمان در قرآن؛ (93) ارث و میراث در قرآن؛ (94) اعجاز در قرآن؛ (95) اسلام در قرآن.
2. موضوعپژوهیگردآوری آیات و روایات پراکنده درباره یک موضوع و دستهبندی و مرتبسازی و اندیشهورزی بر روی آنها)
موضوعات شایسته تحقیق در این حوزه، ذیل محورهای ذیل قرار میگیرد:
1 .2. گردآوری و شرح
معناشناسی(تاریخی و توصیفی) واژگان قرآن: (96) معناشناسی آیه؛ (97) معناشناسی ارض؛ (98) معناشناسی اسلام؛ (99) معناشناسی اللَّه؛ (100) معناشناسی امت؛ (101) معناشناسی امر؛ (102) معناشناسی ایمان؛ (103) معناشناسی بینه؛ (104) معناشناسی تقوا؛ (105) معناشناسی توکل؛ (106) معناشناسی حق؛ (107) معناشناسی حکم؛ (108) معناشناسی خیر؛ (109) معناشناسی دنیا؛ (110) معناشناسی دین؛ (111) معناشناسی ذکر؛ (112) معناشناسی ذنب؛ (113) معناشناسی ربّ؛ (114) معناشناسی رحمت؛ (115) معناشناسی رسول؛ (116) معناشناسی سبیل؛ (117) معناشناسی سماء؛ (118) معناشناسی شرک؛ (119) معناشناسی شیطان؛ (120) معناشناسی صدق؛ (121) معناشناسی صلح؛ (122) معناشناسی ضلالت؛ (123) معناشناسی ظلم؛ (124) معناشناسی عبادت؛ (125) معناشناسی عذاب؛ (126) معناشناسی علم؛ (127) معناشناسی عمل؛ (128) معناشناسی فسق؛ (129) معناشناسی فضیلت؛ (130) معناشناسی قرآن؛ (131) معناشناسی قلب؛ (132) معناشناسی قوم؛ (133) معناشناسی کتاب؛ (134) معناشناسی کذب؛ (135) معناشناسی کفر؛ (136) معناشناسی مثل؛ (137) معناشناسی مشیت؛ (138) معناشناسی مغفرت؛ (139) معناشناسی موت؛ (140) معناشناسی ناس؛ (141) معناشناسی نبی؛ (142) معناشناسی نذیر؛ (143) معناشناسی نزول؛ (144) معناشناسی نعمت؛ (145) معناشناسی نفس؛ (146) معناشناسی نور؛ (147) معناشناسی ولی؛ (148) معناشناسی هدایت؛ (149) معناشناسی یوم.
تاریخگذاری قرآن: (150) تاریخگذاری قرآن سورههای مکی؛ (151) تاریخگذاری آیات ولایت؛ (152) تاریخگذاری آیات صلاة؛ (153) تاریخگذاری آیه مباهله؛ (154) تاریخگذاری آیه تطهیر؛ (155) تاریخگذاری آیات زکات؛ (156) تاریخگذاری آیات ناسخ و منسوخ
بررسی تاریخی موضوعات در قرآن( بررسی موضوعات به ترتیب نزول):بررسی ابراهیم(ع) در قرآن به ترتیب نزول؛ (158) بررسی اهل بیت(ع) در قرآن به ترتیب نزول؛ (159) بررسی پیامبر اسلام(ص) به ترتیب نزول؛ (160) بررسی خدا در قرآن به ترتیب نزول؛ (161) بررسی زن در قرآن به ترتیب نزول؛ (162) بررسی عیسی(ع) در قرآن به ترتیب نزول؛ (163) بررسی قرآن در قرآن به ترتیب نزول؛ (164) بررسی قیامت در قرآن به ترتیب نزول؛ (165) بررسی مشرکان در قرآن به ترتیب نزول؛ (166) بررسی منافقان در قرآن به ترتیب نزول؛ (167) بررسی موسی(ع) در قرآن به ترتیب نزول؛ (168) بررسی یهودیان در قرآن به ترتیب نزول.
تاریخ علوم قرآن و حدیثبررسی تاریخی تعریف علم و مهمترین مباحث آن، معرفی تفصیلی اولین و مهمترین آثار به ترتیب تاریخی، تعریف مهمترین مصطلحات علم به ترتیب تاریخی، بررسی تاریخی طبقهبندی علم، بررسی تاریخی شاخههای علم): (169) تاریخ علم درایه؛ (170) تاریخ علم عدم تحریف قرآن؛ (171) تاریخ علم اسباب نزول؛ (172) تاریخ علم ناسخ و منسوخ؛ (173) تاریخ فقه الحدیث(شرح حدیث)؛ (174) تاریخ امثال قرآن؛ (175) تاریخ قصص قرآن؛ (176) تاریخ علم غریب قرآن.
علوم قرآن در تفاسیر:علوم قرآن در تفسیر المنار؛ (178) علوم قرآن در تفسیر فخر رازی؛ (179) علوم قرآن در تفسیر جواهر القرآن طنطاوی؛ (180) علوم قرآن در تفسیر محاسن التأویل؛ (181) علوم قرآن در تفسیر الفرقان.
معرفی و احیای تفاسیر از میان رفته: (182) طاوس بن کیسان و تفسیر او؛ (183) عطاء بن ابی رباح و تفسیر او؛ (184) ابوالعالیه و تفسیر او؛ (185) محمدبن کعب قرظی و تفسیر او؛ (186) زید بن اسلم و تفسیر او؛ (187) علقمة بن قیس و تفسیر او؛ (188) مسروق و تفسیر او؛ (189) اسود بن یزید و تفسیر او؛ (190) مره همدانی و تفسیر او؛ (191) عامر شعبی و تفسیر او؛ (192) ابن جریج و تفسیر او.
موضوعات دیگر:نوآوریهای قرآن نسبت به سایر ادیان آسمانی؛ (194) واژگان عبری در قرآن؛ (195) علوم حدیث نزد ائمه(رجال، درایه و فقه الحدیث)؛ (196) ایام اللَّه در آیات و روایات؛ (197) کرامات)کارهای خارق العاده( اولیا در قرآن؛ (198) نسخ بین الادیان در آیات و روایات؛ (199) زردشت (مجوس) در قرآن و حدیث؛ (200) بتپرستی در آیات و روایات؛ (201) مشترکات ادیان الهی از نگاه قرآن؛ (202) بدعتهای دینی از نگاه قرآن؛ (203) روایات اسرائیلی در تفسیر طبری؛ (204) شواهد شعری در تفسیر طبری؛ (205) آیات ولایت در تفسیر طبری.
2 .2. گردآوری و مقایسه: این حوزه چند محور درخور معرفی است.
مقایسه فقه الحدیث علما: فقه الحدیث مجلسی و فیض؛ (207) مقایسه فقه الحدیث صدوق و مفید؛ (208) مقایسه رجال طوسی و نجاشی؛ (209) مقایسه رجال ابن الغضایری و کشی.
راویان از نگاه روایاتشان( مقایسه جرح و تعدیل رجالی با مضامین روایات روایان): مفضل بن عمر از نگاه روایات او؛ (211) محمد بن عیسی یقطینی از نگاه روایاتش؛ (212) ذریح محاربی از نگاه روایات او.
تأثیرات عصری در روایات ائمه / اسباب ورود احادیث ائمه( مقایسه شرایط عصری با مضامین روایات ائمه):تأثیرات عصری در روایات امام صادق(ع)؛ (214) تأثیرات عصری در روایات امام باقر(ع)؛ (215) تأثیرات عصری در روایات امام رضا(ع).
تأثیرات عصری در تفاسیر( مقایسه شرایط عصری با مندرجات تفاسیر مفسران):تأثیرات عصری در تفسیر تبیان؛ (217) تأثیرات عصری در تفسیر المنار؛ (218) تأثیرات عصری در تفسیر جواهر القرآن.
علوم در قرآن( مقایسه علوم و آیات قرآن):قرآن و حدیث و جامعهشناسی؛ (227) تمدن در قرآن و حدیث و جامعهشناسی. جغرافیا در قرآن)انسانی، جانوری، گیاهی، طبیعی)؛ (220) نجوم در قرآن؛ (221) زیستشناسی در قرآن؛ (222) جامعهشناسی در قرآن.
قرآن و علوم: (223) جوان در قرآن و حدیث و روانشناسی؛ (224) بهداشت در قرآن و حدیث و پزشکی؛ (225) نظم در قرآن و حدیث و مدیریت؛ (226) هجرت در در
مقایسه موضوعات در قرآن و عهدین: آفرینش جهان در قرآن و عهدین؛ (229) اخلاق در قرآن و عهدین؛ (230) انفاق در قرآن و عهدین؛ (231) جن در قرآن و عهدین؛ (232) جهاد در قرآن و عهدین؛ (233) حکومت در قرآن و عهدین؛ (234) خدا در قرآن و عهدین؛ (235) دعا در قرآن و عهدین؛ (236) دنیا در قرآن و عهدین؛ (237) رجعت در قرآن و عهدین؛ (238) روح در قرآن و عهدین؛ (239) سعادت و شقاوت در قرآن و عهدین؛ (240) فرشتگان در قرآن و عهدین؛ (241) گناه در قرآن و عهدین؛ (242) محبت در قرآن و عهدین؛ (243) معاد در قرآن و عهدین؛ (244) نماز در قرآن و عهدین؛ (245) تأویل متشابهات در اسلام و یهود و مسیحیت.
3 .2. گردآوری و نقد: (246) نقد روایات صعب مستصعب؛ (247) نقد روایات خواص القرآن؛ (248) نقد روایات فضایل القرآن؛ (249) نقد روایات فضائل ائمه؛ (250) نقد التفسیر الحدیث دروزه.
3. تحقیقات کاربردی( بررسی موضوعات روز جامعه به روش میدانی نظیر پرسشنامه و مصاحبه و تطبیق نتایج تحقیق با آیات و روایات)
(251) بررسی اخلاق شهروندی با تکیه بر آیات و روایات؛ (252) بررسی اوقات فراغت با تکیه بر آیات و روایات؛ (253) بررسی استبداد با تکیه بر آیات و روایات؛ (254) بررسی نوگرایی با تکیه بر آیات و روایات؛ (255) بررسی سرگرمی با تکیه بر آیات و روایات.
4. مسئله پژوهی(پاسخ به سئوالات پاسخ نیافته یا پاسخ منقح نیافته)
(256) بلاغت قرآن و نیاز قرآن به تفسیر؛ (257) اهمیت علم ناسخ و منسوخ و قلّت موارد نسخ در قرآن؛ (258) عرفی بودن زبان قرآن و اعجاز علمی قرآن؛ (259) قرائتهای گوناگون(فهمهای گوناگون) از قرآن؛ (260) تاریخی بودن قرآن و جاودانگی آن.
http://nekoonam.parsiblog.com/Posts/37/%D8%AD%D8%AF%D9%88%D8%AF+350+%D8%A8%D8%A7%D9%8A%D8%B3%D8%AA%D9%87+%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86%D9%8A+%D9%88+%D8%AD%D8%AF%D9%8A%D8%AB%D9%8A/
برگرفته از سایت دکتر علیرضا کاوندبروجردی: http://kheradvarzi.blogfa.com/