اباریق- علوم قرآن و حدیث

Weblog of Quranic sciences & Hadith - بستری برای ترویج معارف قرآن و اهل بیت(علیهم السلام)

اباریق- علوم قرآن و حدیث

Weblog of Quranic sciences & Hadith - بستری برای ترویج معارف قرآن و اهل بیت(علیهم السلام)

دنبال کنندگان ۳ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

کلمات کلیدی

وبلاگ قرآنی اباریق

نقش والدین جوان پرسشگر حدیث قیامت قرآن شجاع

ظلم معنویت تکفیر تمدن غربی اسلام

سیدالشهداء اسدالله

سالروز شهادت حضرت حمزه علیه السلام 15 شوال

لغت مفردات واژه شناسی قرآن

داستان اذان نجات بخش بازرگان معتضدعباسی

نقش کم رنگ جامعه قرآنی در فعالیت های مدنی اجتماعی

+ دانلود مداحی

ماجرا هشم شوال 1344 هجری قمری وهابیون آل سعود

کفاره جمع

زکات فطره تفوت کفاره

مبلغ زکات فطره رمضان 97

اخبار صدور فتوی مقام معظم رهبری تکذیب مناسک حج کربلا

فتوا مقام معظم رهبری آتانازی وب سایت اباریق

عبادت دانلود صوت

25ذی القعده دحوالارض دعا روزه

خط قرآن امیری مصری سیبویه خلیل احمد عثمان طه تجوید قرائت

خط قرآن عثمان طه امیری مصری سیبویه احمدخلیل تجوید

اپلای ابرود

وبلاگ قرآنی اباریق وبلاگ استادان علیه تقلب

وبلاگ قرآنی اباریق فهرست نشریات معتبرخارجی

قاری برجسته جهان اسلام راغب مصطفی غلوش درگذشت

دانلود جزوه درس مکاتب تفسیری دوره ارشد خواهران

دانلود متن پرده نگار ارائه شده درکلاس درس علوم قرآنی ایلام

معرفی موضوعات درخور تحقیق علوم قرآن وحدیث

روش شیوه نگارش مقالات علمی پژوهشی

معرفی سایت رادان انگلیش ادیت ترجمه مقاله انگلیسی

دانلود نرم افزار کتاب مقدس عهدین

دانلود منابع قرآن عهدین کارشناسی ارشد

نویسندگان

حرز جامع- حرز آیت الله تبریزیان

پنجشنبه, ۱۷ تیر ۱۳۹۵، ۰۴:۱۴ ب.ظ

ضمن تبریک به مناسبت عید پر و خیر برکت سعید فطر، حرز جامع آیت الله تبریزیان را عرضه میکنیم.

نسخه اصلی این حرز از اینجا (سایت استاد تبریزیان) و از اینجا (وبلاگ اباریق) قابل دریافت است.

در این حرز در قسمت‎هایی باید اسم شخص مورد نظر و اسم مادر وی نوشته شود که توضیحات لازم در پاورقی حرز موجود است. با مطالعه دقیق متن حرز مشخص شد که دو قسمت دیگر این حرز نیز بایستی توسط شخص تکمیل شود. در یک قسمت اسم شخص و اسم مادر وی نوشته می‌شود و در مورد دوم اسم پدر و اسم مادربزرگ پدری وی نوشته می‌شود؛ (جهت دریافت اطلاعات بیشتر پیرامون موارد ویرایش شده، اینجا کلیک کنید.) برای دریافت متن ویرایش حرز اینجا کلیک کنید.


توضیحات بیشتر در مورد این حرز و سایر حرزها و تعویذها:


1                 حرز جامع

این حرز توسط حضرت آیت الله تبریزیان و بر اساس روایات جمع آوری شده است.

1.1  فوائد به همراه داشتن حرز جامع

براساس معانی آیات و روایات موجود در حرز و همچنین توضیحات سایت استاد تبریزیان این حرز فواید زیر را داراست:

سلامتی، پیشگیری از آسیبهایی که از طرف نیروهای منفی از جمله چشم زخم و حتی جن به انسان وارد می گردد، جلب روزی.

همراه داشتن این حرز برای همه بیماری ها مفید است و اگر به گردن آویزان شود -همان گونه که در روایات توصیه شده- اثر بهتری خواهد داشت ان شا الله.

بنابراین همراه داشتن این حرز برای همه مفید و لازم است.

1.2  نحوه تکمیل حرز

 برخی قسمتهای این حرز خالی است و با شماره مشخص شدهاند، در پاورقی هر صفحهای نحوه پرکردن جاخالیهای توضیح داده شده است.

2                    توضیحات کلی در مورد حرز و تعویذ

2.1  حجت شرعی بر انجام حرز و تعویذ:

 وَ مِنْهُ، ذَکَرَ عَبْدُ الْکَرِیمِ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ الْمُظَفَّرِ السَّمْعَانِیُّ فِی کِتَابِهِ أَنَّ جَبْرَئِیلَ ع نَزَلَ عَلَى النَّبِیِّ ص فَرَآهُ مُغْتَمّاً فَسَأَلَهُ عَنْ غَمِّهِ فَقَالَ لَهُ إِنَّ الْحَسَنَیْنِ ع أَصَابَتْهُمَا عَیْنٌ فَقَالَ لَهُ یَا مُحَمَّدُ الْعَیْنُ حَقٌّ فَعَوِّذْهُمَا بِهَذِهِ الْعُوذَةِ وَ ذَکَرَهَا. (بحار الأنوار (ط - بیروت)، ج‏60، ص: 18)

الدَّعَائِمُ، عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ ع قَالَ: کَانَ رَسُولُ اللَّهِ ص یُجْلِسُ الْحَسَنَ عَلَى فَخِذِهِ الْیُمْنَى وَ الْحُسَیْنَ عَلَى فَخِذِهِ الْیُسْرَى ثُمَّ یَقُولُ أُعِیذُکُمَا بِکَلِمَاتِ اللَّهِ التَّامَّةِ مِنْ شَرِّ کُلِّ شَیْطَانٍ وَ هَامَّةٍ وَ مِنْ شَرِّ کُلِّ عَیْنٍ لَامَّةٍ ثُمَّ یَقُولُ هَکَذَا کَانَ إِبْرَاهِیمُ أَبِی ع یُعَوِّذُ ابْنَیْهِ إِسْمَاعِیلَ وَ إِسْحَاقَ ع.(همان)

در روایت اول پیامبر برای چشم زخمی که به حسنین رسیده است آنها را تعویذ میکند و جبرئیل نیز تصریح دارد که چشم زخم واقعیت دارد. همین مفهوم در روایت دوم نیز به نوعی دیگر موجود است.

2.2  جواز آویختن مکتوب از آیات

 از امام صادق علیه‌السلام نقل شده است که آویختن مکتوبی از آیاتِ قرآن یا شستن و نوشیدن آب آن جایز است.

متن روایت:

مُحَمَّدُ بْنُ یَزِیدَ بْنِ سُلَیْمٍ الْکُوفِیُّ قَالَ: حَدَّثَنَا النَّضْرُ بْنُ سُوَیْدٍ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنْ رُقْیَةِ الْعَقْرَبِ وَ الْحَیَّةِ وَ النُّشْرَةِ وَ رُقْیَةِ الْمَجْنُونِ وَ الْمَسْحُورِ الَّذِی یُعَذِّبُ قَالَ یَا ابْنَ سِنَانٍ لَا بَأْسَ بِالرُّقْیَةِ وَ الْعُوذَةِ وَ النُّشْرَةِ إِذَا کَانَتْ مِنَ الْقُرْآنِ وَ مَنْ لَمْ یَشْفِهِ الْقُرْآنُ فَلَا شَفَاهُ اللَّهُ وَ هَلْ شَیْ‏ءٌ أَبْلَغُ فِی هَذِهِ الْأَشْیَاءِ مِنَ الْقُرْآنِ أَ لَیْسَ اللَّهُ جَلَّ جَلَالُهُ یَقُولُ وَ نُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ ما هُوَ شِفاءٌ وَ رَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِینَ أَ لَیْسَ یَقُولُ تَعَالَى ذِکْرُهُ وَ جَلَّ ثَنَاؤُهُ لَوْ أَنْزَلْنا هذَا الْقُرْآنَ عَلى‏ جَبَلٍ لَرَأَیْتَهُ خاشِعاً مُتَصَدِّعاً مِنْ خَشْیَةِ اللَّهِ سَلُونَا نُعَلِّمْکُمْ وَ نُوقِفْکُمْ عَلَى قَوَارِعِ الْقُرْآنِ لِکُلِّ دَاء (طب الأئمة علیهم السلام، ص: 48)

2.3  شرائط آویختن حرز و مکتوب قرآن

همان طور که در توضیات بالا از نظر گذشت استاد تبریزیان توصیح دارند که این حرز به گردن آویخته شود؛ مبنای روایی این توصیه در ادامه ذکر خواهد شد. و مطابق روایاتی که در ذیل خواهد آمد بهتر است که این حرز در یک پوشش چرمی قرار گیرد.

1.1.1   زنان و کودکان

در بعضی احادیث شرایط دیگری نیز برای استفاده از تعاویذ ذکر شده است. مثلاً آویختن آیات قرآن بر اندامِ کودکان و زنان به این شرط جایز است که مکتوب را در قطعه‌ای چرمین بنهند.

متن روایت: عُمَرُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عُمَرَ التَّمِیمِیُّ قَالَ: حَدَّثَنِی حَمَّادُ بْنُ عِیسَى عَنْ شُعَیْبٍ الْعَقَرْقُوفِیِّ عَنِ الْحَلَبِیِّ قَالَ: سَأَلْتُ جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ ع فَقُلْتُ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ هَلْ نُعَلِّقُ شَیْئاً مِنَ الْقُرْآنِ وَ الرُّقَى عَلَى صِبْیَانِنَا وَ نِسَائِنَا فَقَالَ نَعَمْ إِذَا کَانَ فِی أَدِیمٍ تَلْبَسُهُ الْحَائِضُ وَ إِذَا لَمْ یَکُنْ فِی أَدِیمٍ لَمْ تَلْبَسْهُ الْمَرْأَةُ (طب الأئمة علیهم السلام، ص: 49)

1.1.2   مردان و کودکان

در روایتِ کامل‌تری، از امام صادق علیه‌السلام نقل شده است که مرد در حالِ جنابت نیز می‌تواند تعویذ بیاویزد و برای مردان و کودکان، نیازی نیست که تعاویذ را در پوشش چرمی قرار دهند ولی زنان بدون این پوشش نباید از آن‌ها استفاده کنند.

شُعَیْبٌ بْنُ زُرَیْقٍ قَالَ: حَدَّثَنَا فَضَالَةُ وَ الْقَاسِمُ جَمِیعاً عَنْ أَبَانِ بْنِ عُثْمَانَ عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ وَ هُوَ ابْنُ سَالِمٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع عَنِ الْمَرِیضِ هَلْ یُعَلَّقُ عَلَیْهِ شَیْ‏ءٌ مِنَ الْقُرْآنِ أَوِ التَّعْوِیذِ؟ قَالَ لَا بَأْسَ قُلْتُ رُبَّمَا أَصَابَتْنَا الْجَنَابَةُ قَالَ إِنَّ الْمُؤْمِنَ لَیْسَ بِنَجَسٍ وَ لَکِنَّ الْمَرْأَةَ لَا تَلْبَسُهُ إِذَا لَمْ تَکُنْ فِی أَدِیمٍ وَ أَمَّا الرَّجُلُ وَ الصَّبِیُّ فَلَا بَأْس‏


جهت کسب اطلاعات تکمیلی درمورد تعویذ و حرز لطفا اینجا کلیک کنید.


 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۴/۱۷
ولی جهانگیری

نظرات  (۴)

باسلام. آیا دو تا حرز از دو استاد متفاوت میتوان کنار هم درون یه محفظه چرمی قرار داد؟ کنار هم باشند مشکل دارد؟ تشکر
پاسخ:
سلام
بنده اطلاعی ندارم، بهتره از طریق سایت استاد تبریزیان این سئوال رو مطرح کنید.
من فقط حرز جامع ایشون رو از طریق وبلاگم اطلاع رسانی می کنم، و اطلاعات تخصصی در این زمینه ندارم.
سلام بزرگوار
آیا باید این حرز را خودمون دست نویس کنیم یا می توان آن را چاپ (پرینت) کرد. 
پاسخ:
سلام
چاپ اش کنید کفایت میکنه.
۱۷ دی ۹۵ ، ۱۱:۳۳ طب اسلامی
کار خوبی انجام دادید حرز خوبی جمع شده موفق باشید.
سلام وعرض ادب.
ببخشید یه سووال پیش اومد برام.
مگر زن تمیزوبدون اینکه غسلی برگردن داشته باشد چه چیزی هست که از مردباجنابت هم کثیف ترهست. که باید پوشش چرمی داشته باشد.یععنی مردها باکودکان برابری دارند ازبابت پاکیو معصومیت
پاسخ:
با سلام و احترام
منظور زنی است که یکی از غسل های مخصوص زنان بر عهده اش باشد.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی