اباریق- علوم قرآن و حدیث

Weblog of Quranic sciences & Hadith - بستری برای ترویج معارف قرآن و اهل بیت(علیهم السلام)

اباریق- علوم قرآن و حدیث

Weblog of Quranic sciences & Hadith - بستری برای ترویج معارف قرآن و اهل بیت(علیهم السلام)

دنبال کنندگان ۳ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

کلمات کلیدی

وبلاگ قرآنی اباریق

نقش والدین جوان پرسشگر حدیث قیامت قرآن شجاع

ظلم معنویت تکفیر تمدن غربی اسلام

سیدالشهداء اسدالله

سالروز شهادت حضرت حمزه علیه السلام 15 شوال

لغت مفردات واژه شناسی قرآن

داستان اذان نجات بخش بازرگان معتضدعباسی

نقش کم رنگ جامعه قرآنی در فعالیت های مدنی اجتماعی

+ دانلود مداحی

ماجرا هشم شوال 1344 هجری قمری وهابیون آل سعود

کفاره جمع

زکات فطره تفوت کفاره

مبلغ زکات فطره رمضان 97

اخبار صدور فتوی مقام معظم رهبری تکذیب مناسک حج کربلا

فتوا مقام معظم رهبری آتانازی وب سایت اباریق

عبادت دانلود صوت

25ذی القعده دحوالارض دعا روزه

خط قرآن امیری مصری سیبویه خلیل احمد عثمان طه تجوید قرائت

خط قرآن عثمان طه امیری مصری سیبویه احمدخلیل تجوید

اپلای ابرود

وبلاگ قرآنی اباریق وبلاگ استادان علیه تقلب

وبلاگ قرآنی اباریق فهرست نشریات معتبرخارجی

قاری برجسته جهان اسلام راغب مصطفی غلوش درگذشت

دانلود جزوه درس مکاتب تفسیری دوره ارشد خواهران

دانلود متن پرده نگار ارائه شده درکلاس درس علوم قرآنی ایلام

معرفی موضوعات درخور تحقیق علوم قرآن وحدیث

روش شیوه نگارش مقالات علمی پژوهشی

معرفی سایت رادان انگلیش ادیت ترجمه مقاله انگلیسی

دانلود نرم افزار کتاب مقدس عهدین

دانلود منابع قرآن عهدین کارشناسی ارشد

نویسندگان

ظلم، محصول سیاست بدون معنویت است

چهارشنبه, ۱۳ تیر ۱۳۹۷، ۰۹:۱۱ ق.ظ


گروه معارف - تولیت آستان قدس رضوی با تأکید بر اینکه سیاست بدون معنویت و خدا، ظلم بوده و دولت اسلامی، دولت عدالت است، عنوان کرد: پیوندی که با نوعی از تفکر تکفیری که نتیجه‌اش قتل و کشتار و ایجاد ناامنی و تفرقه در بین امت اسلامی است، نتیجه تمدن غرب است.

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی، پیش از ظهر امروز 12 تیرماه در همایش علمی تمدن اسلامی (گذشته، حال، آینده) نقش و رسالت علمای افغانستان که در تالار ولایت برگزار شد، گفت: موضوع تمدن اسلامی و مدنیت دین به عنوان یک موضوع مهم از نظر فرهیختگان و دانشمندان مورد توجه بوده و اسلام احکامی دارد که برای زندگی بشر لازم و ضروری است.


وی با بیان اینکه احکام شریعت و اهداف آن مقدس است، ادامه داد: جامعه‌ای که از عقلانیت، معنویت، اخلاق و عدالت اجتماعی برخوردار باشد، جامعه‌ای سالم بوده که زیربنای این جامعه توحید است.

قتل، کشتار و ناامنی، نتیجه جدای معنویت از سیاست.

تولیت آستان قدس رضوی با تأکید بر اینکه سیاست بدون معنویت و خدا، ظلم بوده و دولت اسلامی، دولت عدالت است، عنوان کرد: نتیجه تمدن غرب، پیوندی است که با نوعی از تفکر تکفیری که نتیجه‌اش قتل و کشتار و ایجاد ناامنی و تفرقه در بین امت اسلامی ایجاد می‌شود.

حجت‌الاسلام رئیسی با اشاره به اینکه امروز در کشورهای غربی کشورگشایی، سلاح هسته‌ای، قتل و غارت وجود دارد که محصول سیاست بدون معنویت است، متذکر شد: در مکتب سیاسی امام(ره) همواره به‌ سیاست با اخلاق و معنویت تأکید شده، آنچه که در برخی از کشورهای اسلامی شاهد هستیم، آثار تمدنی نیست، بلکه آثار انحطاط است.

وی با بیان اینکه بحث مهمی که توسط علما و فلاسفه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است ایجاد آرمان شهر معنوی، شهر سالم، مدینه فاضله است، گفت: اینکه این آرمان شهر معنوی دارای چه شاخصه‌هایی است موضوع مهمی است که باید در مورد آن بسیار صحبت کرد و هر کدام از علما و اندیشمندان دیدگاه و نظر خود را دارند و ویژگی‌های خاصی را برای این آرمان شهر تعریف می‌کنند.

تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: زیر بنای این آرمان شهر، توحید است. تنظیم رابطه انسان با خود، با خدا، با دیگران و با طبیعت و برقراری تعادل و تعامل میان همه این‌ها از موارد بسیار مهم است.

حجت‌الاسلام رئیسی با تأکید بر اینکه مدنیتی که امروز جامعه اسلامی به برکت آموزه‌های دینی باید برخوردار باشد را اسلام نوید داده است، ابراز کرد: این مدنیت در سایه جامعه‌ای که روابطش بر اساس توحید و عقلانیت باشد دست یافتنی است.

وی با تأکید بر اینکه آثار انحطاط، جامعه اسلامی را تهدید می‌کند، ابراز کرد: این آثار انحطاط به‌لحاظ حاکمیت، تفکر تحجری به‌دور از عقلانیت است. برخی از کشورها به آثار سوء تمدن غربی گرفتار شده‌اند و فکر می‌کنند تجهیز کردن خود به انواع سلاح‌ها تمدن است، تحجر بر تفکر و تمدن آن‌ها غالب شده است.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه نتیجه این تفکر تکفیری و تحجر قتل، کشتار و ایجاد ناامنی و تفرقه در میان ملت‌ها است، گفت: قتل، غارت و کشتار محصول جدایی سیاست و معنویت است. غریب به 400 سال است که غرب معنویت را از خدا جدا کرده و به سیاست می‌پردازد، که محصول آن 70 سال ظلم به مردم فلسطین است.

جامعه باید از عقلانیت برخوردار باشد

حجت‌الاسلام رئیسی با اشاره به اینکه امروز زیربنای بسیاری از ارتباطات در جامعه اسلامی را شکل‌گیری تمدن نوین در پرتو عقلانیت می‌دانیم، گفت: عقلانیت امر بسیار مهمی است که جامعه باید از آن برخوردار باشد.

نقش اساسی علما و بزرگان در شکل گیری تمدن

وی نقش علما و بزرگان را در شکل‌گیری تمدن بسیار مهم دانست و تصریح کرد: مساله رفاه اجتماعی را باید توجه بیشتری داشته باشیم، دولت اسلامی، دولت عدالت است، در دولت اسلامی، رفاه حتما اتقاق می‌افتد و اگر تعلیم و تربیت در همه سطوح جامعه اسلامی شکل بگیرد، همه مدیران و مسئولان به‌سوی عدالت اجتماعی می‌روند.

تولیت آستان قدس رضوی گفت: آن چیزی که غرب به عنوان آثار تمدنی می‌داند شاخصه‌ای زشت است و علما و فرهیختگان جامعه باید زیبایی عدالت را در برابر زشتی ظلم تبیین کنند، اساس دولت اسلامی در همه سطوح بر هدایتی استوار که جامعه را رهنمود کند، تا همه جامعه از مدنییت برخوردار باشند.

 

جامعه از مدنییت برخوردار باشند

حجت‌الاسلام رئیسی ادامه داد: آنچه که ما به‌عنوان جلوه‌های تمدن و مدنیت درجامعه می‌بینیم، مساله فکری، فرهنگی و هدایتگری بوده که نقش علما در این بخش برجسته است.

وی با اشاره به اینکه با استفاده از ابزارهای فناوری و ارتباطات، فعالیت‌های بسیاری می‌توان انجام داد؛ افزود: دشمن نیز از این امکانات فناوری استفاده می‌کند، هر زمان، دانشمندان و فرهیختگان ما از همین ابزار استفاده کردند، سخن حق آن‌ها بر دل نشسته است و بسیاری از حوزه‌ها را تحت تأثیر قرار داده و ضریب نفوذ را افزایش داده‌اند.

جامعه جهانی هویت اسلامی خود را یافته‌ است

تولیت آستان قدس رضوی با تأکید بر اینکه دشمن با فضای امپراطوری رسانه‌ای و خبری در مقابل سخن حق، امکانات بیشتری ندارد، تصریح کرد: جامعه جهانی هویت اسلامی خود را یافته‌ و می‌خواهد مسلمان زندگی کند که این خود پیام مهمی است.

علما تلاش کنند مردم را با آموزه‌های دینی آشنا کنند

حجت‌الاسلام رئیسی اضافه کرد: علما تلاش کنند، مردم با مفاهیم دینی آشنا شوند و اگر شهروندان زیبایی کلام را بدانند، جامعه و تمدنی اسلامی ایجاد می‌کنند.

تمدن پروسه است و نیاز به زمان دارد

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه تمدن یک پروژه نیست بلکه یک پروسه است، ادامه داد: تمدن یک پروسه است که نیاز به زمان و کار مداوم دارد و امری لحظه‌ای نیست.امروزه دشمن در پی این است که تمدن اسلامی شکل نگیرد چرا که می‌داند این تمدن جامعه ساز و عدالت ساز است و اگر شیرینی این تمدن در زیر کام مردم حس شود آنان نیز از این تمدن دست برنخواهند داشت.

حجت‌الاسلام رئیسی با بیان اینکه انقلاب اسلامی در پرتو مدنییت اسلام ایجاد شد، متذکر شد: مقاومت در افغانستان در مقابل جریان‌های تکبیری سرافراز است، امروز با هدایت‌گری‌های علمای این کشور، می‌توان مدنیتی ایجاد شود که سعادت مردم را تضمین کند.

وی یادآور شد: برای مقابله با تهدیدات دشمنان باید تلاش شود، در این زمینه، آنچه در سیره و تمدن رضوی وجود دارد، گفت‌وگو بین ادیان است.

تولیت آستان قدس رضوی گفت: تمدن اسلامی می‌تواند به‌زندگی بشر رونق بخشد و شاخصه نظام اسلامی، برقراری عدالت اجتماعی است که بر کام مردم اگر شیرین آید، آن‌ها دست بر نمی‌دارند.

حجت‌الاسلام رئیسی با بیان اینکه نظر ما در نگاه تمدنی این است که علوم طبیعی، مهندسی و هنری تمدن‌ساز از اهمیت بسیاری برخوردار است، اما اگر این سه موضوع در کنار علوم انسانی تمدن‌ساز نباشد اثر بخش نیست و بهتر است، بگوییم، این چهار موضوع مربعی 4 ظلعی هستند، اضافه کرد: علوم انسانی تمدن‌ساز یعنی مدیریت سیاسی، اقتصادی و اجتماعی که بر اساس تمدن و مدنییت اسلامی باید شکل گیرد.

وی با اشاره به اینکه اجتهاد تمدن ساز با توجه به پیچیدگی‌های زندگی بشر هیچ سؤالی را بی‌جواب نخواهد گذاشت، بیان کرد: به روز بودن علوم و توجه به علم افزایی، مجهز شدن به دانش های مورد نیاز و در نهایت تبیین پیام دین به مردم و تبلیغ آن از جمله مسئولیت علما و بزرگان در ارتباط با تمدن اسلامی است.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به‌اینکه تلاش شهدای روحانیت در راستای معرفی و حفظ دین بوده است، افزود: دولتی که بر پایه دین و ارزش‌های دینی جامعه را پیش ببرد، سعادتی برای زندگی دنیوی و معاصر بشری دارد.

سه مسؤلیت مهم علما در مقابل تمدن سازی

وی با بیان اینکه علما سه مسؤلیت خطیر و مهمی در مقابل تمدن سازی دارند، ابراز کرد: علما باید در زمینه علم به روز باشند و از زبانی برخوردار باشند که که بتوانند با مردم صحبت کنند و پیام آموزه‌های دین را به آنان برسانند.

حجت‌الاسلام رئیسی دومین مسئولیت علما را تبلیغ و رساندن پیام دین به مردم معرفی کرد و گفت: امروزه بر خلاف تبلیغات دشمن سخن حق جای خود را بین مردم باز کرده و رمز این تبلیغ برای مردم خشیعت از خداوند است اینکه هیچ قدرتی را بالاتر از خداوند نبینیم.

وی بیان کرد: سومین مسئولیت علما عمل و اجرای دین است، فقه باید در متن جامعه پیاده شود. دولتی به نام دین و ارزش‌های دینی بتواند جامعه را از مواهب دین برخوردار کند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی